Ki hitte volna? Az alkoholé az egyik legjelentősebb biznisz a világon. (Ez aztán a nagy felfedezés...)
Az öt legnagyobb mamutcég éves forgalma 2018-ban meghaladta a 130 milliárd dollárt, amiben mellesleg akkora konszernek nincsenek benne, mint a Suntory, a Molson Coors vagy a Pernod Ricard. Az a cég pedig, aki hátszél nélkül próbál piacra törni azt vagy felvásárolják vagy eltapossák, esetleg megmarad számukra a “táj jellegű”, kis szériás gyártás? Részben, a maga piacát végül úgyis mind megtalálja.
Na de a lényeg, és akkor most kapaszkodjunk meg. Az amerikaiak több vodkát isznak, mint bármilyen más szeszt. Ez azt jelenti, hogy pl. 2012-ben az ottani piac 32%-át tette ki a vodka, többet mint a whisk(e)y, rum vagy tequila. Ezzel cirka 5 milliárdos forgalmat generálva a beszállítóknak. Abban az évben az amerikai Distilled Spirits Council szerint tengerentúli barátaink 65 millió rekesszel pusztítottak el, ami saccra 155 millió gallont jelent (1 gallon=3,79 liter). Az angol case, (mint rekesz) egy átlagos 0,75 l kiszerlésű üvegből 12 darabot foglal magában; forrás itt. Egy olyan évben, amikor a meglévő kb. 1000 márka mellé 171 új kopogtatott be a piacra. Igen, ez két-három naponta jelent egy újat csak az USA-ban.
Globális trendek ide, fogyasztási szokások oda, akár natúr fogyasztva, akár koktélokban, egy dolog tény: a vodka uralma nem úgy tűnik, hogy hanyatlóban van.